
Kinderveiligheid in auto’s is een belangrijk onderwerp. Kleine kinderen zijn kwetsbaar in het verkeer. Sinds ikzelf een kind heb ben ik hier extra van bewust. De regels omtrent kinderveiligheid zijn heel streng vooral in auto’s. De grootste uitzonderingen die er gemaakt worden zijn in het commerciële vervoer.
Uitzonderingen regels vervoer kinderen
Er zijn uitzonderingen op de regels voor het vervoer van kinderen in een auto. Zo hoeven kinderen jonger dan 3 jaar in een taxi of bus niet in een autostoeltje. Ook kunt u een ontheffing krijgen als uw kind om medische redenen niet in een autostoeltje kan.
Meer uitzonderingen op de regels voor het vervoer van kinderen in een auto vindt u op Veiligheid.nl.
– taxi: in taxi’s waarin geen kinderbeveiligingssysteem aanwezig is, moeten kinderen tot 1,35 meter achterin. Kinderen vanaf 3 jaar moeten gebruik maken van de autogordels, voor zover beschikbaar.
– bus: in de bus is het gebruik van een kinderbeveiligingssysteem niet verplicht. Kinderen vanaf 3 jaar moeten wel gebruik maken van de gordels, voor zover beschikbaar. Echter, als de bus staanplaatsen heeft of gebruikt wordt voor openbaar vervoer volgens een dienstregeling binnen de bebouwde kom, hoeven de aanwezige gordels niet gebruikt te worden. Als er geen gordels in de bus aanwezig zijn, mogen alle passagiers, zowel volwassenen als kinderen, los worden vervoerd. Kinderen jonger dan 3 jaar mogen zowel in een bus met gordels als in een bus zonder gordels los worden vervoerd.
Door deze regels komt het er op neer dat een kind aan zijn lot is overgelaten. In een bus kan de kinderwagen of buggy nog naar binnen natuurlijk, maar een taxi is een gewone personenwagen met gordels.
mijn partner en ik zijn beide afhankelijk van WMO vervoer vanwege onze beperking. dit houd in dat ons zoontje van anderhalf vaak met ons mee moet. Dit wil nogal eens tot onenigheid leiden met de vervoerder. deze vind dat het kind wel op schoot mag omdat taxi vervoer hier voor een uitzondering heeft. wij zorgen altijd netjes voor een autostoel voor onze zoon. maar ook daar wordt de laatste tijd heel moeilijk over gedaan. bij de Valys bijvoorbeeld al dubbele kosten. voor een particuliere taxi kan ik hier enigszins nog begrip voor opbrengen omdat je zelf die keuze maakt. maar bij WMO vervoer waarbij iemand anders geen keuze heeft zou kind veiligheid voorop moeten staan. het moet niet zo zijn dat de veiligheid van mijn kind ondergeschikt is aan financieel gewin.
One response to “Daddy’s Universe Classic: Revisited: Kindveiligheid WMO taxi vervoer”
[…] Daddy’s Universe Classic: Kindveiligheid WMO taxi vervoer […]
LikeLike